برای اطلاع از تخفیفات تماس بگیرید:09352999999

حذف نویز در استودیو خانگی

دسته‌بندی:

بلاگ

نویسنده:

writer

تاریخ انتشار:

خرداد 18, 1402

حذف نویز یکی از چالش های مهم در ضبط صدا و موسیقی است. این چالش زمانی عمیق‌تر می‌شود و می‌تواند یک فرد را دچار دردسر کند که برای ضبط صدا و موسیقی از استودیو خانگی استفاده می کند. در این مقاله قصد داریم انواع نویز را بررسی کنیم و به ارائه راهکار برای حذف نویز در استودیو خانگی بپردازیم. ضبط در استودیو برای بسیاری از افراد تازه کار هزینه زیادی به همراه دارد به همین دلیل افراد زیادی هستند که ترجیح می‌ دهند کار ضبط را در خانه انجام دهند به همین دلیل با مشکل حذف نویز در استودیو خانگی روبه‌رو می شوند.

انواع نویز

برای این که بتوانید نویز را از صدای ضبط شده یا موسیقی خود حذف کنید باید بدانید که نویزها همگی از یک نوع نیستند اگر بتوانید نوع نویز را مشخص کنید راحت تر می توانید آن را حذف کنید. به صورت کلی نویزها را می توان در چهار دسته قرار داد.

نویز متوالی: نویزهای متوالی به آن دسته از نویزهایی گفته می شود که به صورت متوالی در حال تولید است و صدای آن یکنواخت است خیلی بالا و پایین نمی شود. برای مثال صدای کولر را می توان یک نوع نویز متوالی در نظر گرفت.

نویز ادواری: نویز ادواری به آن دسته از نویزهایی گفته می شود که  مدام در حال کاهش یا افزایش هستند به صورت متوالی شنیده می شوند اما یکنواخت نیستند.

نویز تکانشی: به آن دسته از نویزهایی گفته می شود در یک لحظه شنیده می شوند اما شدید هستند برای مثال صدای ترکیدن بادکنک یا شکسته شدن شیشه در یک لحظه.

بخوانید  دستگاه دی جی میکسر چیست و چه تفاوتی با دستگاه دی جی دارد؟

نویز فرکانس پایین: به آن دسته از نویزهایی گفته می شود که از غرش صداهای بم به وجود می آید.

راهکار حذف نویز در استودیو خانگی

در این قسمت به ارائه راهکارهای اساسی برای حذف نویز در استودیو خانگی می پردازیم. شما به عنوان کسی در خانه به ضبط صدا موسیقی پادکست یا هر چیز دیگری که می پردازید در ابتدا باید قبول کنید که این صدا با صدایی که در استودیو ضبط می شود تفاوت دارد اما با به کاربردن این راهکارها شما فایل صوتی بهتری خواهید داشت.

استفاده از نویزگیت

نویزگیت را می توانید به صورت نرم افزاری یا سخت افزاری تهیه کنید. نویز گیت باعث می شود نویزهایی که در حین سکوت  در ضبط وجود دارد را از بین ببرد.

استفاده از نرم افزار برای حدف نویز

امروزه می توان انتظارات زیادی از نرم افزارها داشت برای حذف نویز در استودیو خانگی نیز نرم افزارهای زیادی تولید شده اند با توجه به نوع نویز می توانید از آن ها استفاده کنید.

برای مثال صدای حاصل از فن کامپیوتر یا لپ تاپ را می توانید با نرم افزار Waves X-Noise و Waves Z-Noise  از بین ببرید. این دو نرم افزار به صورت اختصاصی برای حذف نویز حاصل از انواع سخت افزار به کار برده می شود. برای کاهش نویزهای حاصل از سخت افزار توصیه می شود تجهیزات سخت افزاری مانند موس، میدی کنترلر و کیبورد را خارج از اتاق ضبط مورد نظر قرار دهید و با استفاده از مبدل ها و کابل های usb آن ها را به کیس متصل کید.

بخوانید  معرفی و بررسی اسپیکر WAVE-EIGHT

دو نرم افزار  iZotope RX و Accussonus Era برای حذف صداهای اضافی محیطی مانند صدای پرنده و هواپیما، صدایی که به صورت ناخواسته فرد به پایه میکروفون وارد می کند، صدای ناشی از صندلی و موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از پلاگین ها

پلاگین ها در دنیای اینترنت کاربردهای فراوانی دارد برخی از پلاگین ها به صورت اختصاصی برای حذف نویز ایجاد شده اند از حکله این پلاگین ها که بسیار حرفه ای هستند می توان به مواردی مانند Native Instruments Guitar Rig ، IK Multimedia AmpliTube  اشاره کرد. با استفاده از این پلاگین ها می توانید انتظار صدای خوب درام، گیتار و باس را داشته باشید.

کارت صدا

شاید در حین ضبط هر فردی به کارت صدایی که درون سیستم خود قرار دارد اکتفا کند اما بهره بردن از یک کارت صدای با کیفیت می تواند خروجی بهتری از صدا را برای شما فراهم کند. کارت صدا به تنهایی می تواند موجب ایجاد نویز شود هنگامی که کارت صدا در کنار دیگر قطعات قرار می گیرد باعث به وجود آمدن نویزهای الکتریکی می شود هرچقدر کارت صدا با کیفیت تر باشد میزان نویزها کاهش می یابد.

عایق سازی اتاق برای حذف نویز

عایق سازی اتاق به این معنی نیست که شما تجهیزات کامل استودیو را درون اتاق خود قرار دهید. هنگامی که صحبت از عایق سازی اتاق با هزینه کم می شود بسیاری از افراد استفاده از وسایلی را پیشنهاد می دهند که به هیچ عنوان توصیه نمی شود این وسایل عبارت اند از:

  • استفاده از شانه تخم مرغ
  • استفاده از فرش و موکت
  • استفاده از رنگ ضد صدا
  • استفاده از عایق های پلاستیکی برای کف
  • استفاده از تخته و نئوپان
بخوانید  راهنمای خرید اسپیکر مانیتورینگ پایونیر

استفاده از وسایل بالا نه تنها تاثیری در عایق شدن یک محیط نمی کند بلکه می تواند مشکلات تنفسی برای فرد که به صورت مداوم در آن محیط قرار دارد ایجاد کند.

برای عایق کردن اتاق نیازی نیست خودتان را به درد سر بیاندازید در ابتدا در و پنجره را به خوبی و محکم ببندید سپس با استفاده از درزگیر لای آن را بپوشانید. در مرحله بعدی سعی کنید میکروفون را در یک جای ثابت بگذارید هنگامی که میکروفون را در دست می گیرید به صورت ناخوداگاه میکروفون دچار لغزش می شود، این لغزش هرچقدر که کم باشد باز می تواند باعث ایجاد نویز شود برای ثابت ماندن میکروفون بهتر است از پایه میکروفون استفاده کنید. اگر می توانید کمی بیشتر هزینه کند بهتر است از پنل های صوتی و صفحات آکوستیک کمک بگیرید.

سخن آخر

در آخر باید بگوییم شما نمی توانید از یک استودیو خانگی انتظارات یک استودیو واقعی را داشته باشید اما با انجام راهکارهای ارائه شده می توانید تا حد زیادی صدای خوشایندتری را در انتهای کار در اختیار داشته باشید. هر چقدر بتوانید از تجهیزات مناسب و حرفه ای در استودیو خانگی خود استفاده کنید نتیجه بهتری را خواهید گرفت. فروشگاه تجهیزات صوتی دی جی آربی بهترین تجهیزات صوتی را با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می دهد. اگر فردی هستید سر و کار شما با موسیقی و صدا است توصیه می شود هر ماه یک بودجه کنار گذاشته و به تجهیز کردن استودیو خود بپردازید.

مقالات مشابه

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات رو هم بررسی کنید...

مقایسه کامل دی جی میکسر Pioneer DJM-900NXS2 و Pioneer DJM-V10
معرفی و بررسی اسپیکر WAVE-EIGHT
آلفاتتا این روزها نام جدیدی است و به نظر می رسد پایونییر دی جی را باید در آینده کمتر شنید. آیا پایونییر دی جی به فراموشی سپرده می شود؟
بررسی OMNIS-DUO جدیدترین محصول کمپانی آلفاتتا

برای پیدا کردن محتوای مورد نظر می‌توانید از فرم زیر استفاده کنید