برای اطلاع از تخفیفات تماس بگیرید:09352999999

تفاوت دی جی کنترلر و دی جی میکسر

در این مقاله به بررسی دیجی کنترلر ها و دیجی میکسر ها و تفاوت های آنها پرداخته و به صورت کامل مزایای و تفاوت های آنها را بررسی می نماییم.

دسته‌بندی:

بلاگ

نویسنده:

rad

تاریخ انتشار:

آبان 3, 1402

موسیقی یک دنیای سراسر هیجان و جذابیت است که با ورود به آن با مجموعه متنوعی از ادوات و وسایل آشنا می‌شوید. ابزارهایی که در دنیای موسیقی به کار گرفته می‌شوند بسیار متنوع است و اولین قدم برای ورود به این دنیا آشنایی با این ادوات و کارایی آن‌ها است. یکی از جدیدترین تجهیزات موسیقی، تجهیزات مربوط به دی جی مانند دی جی کنترلر و دی جی میکسر است.

تفاوت دی جی کنترلر و دی جی میکسر

بدون شک اکثر ما دی جی‌ها را دیده‌ایم که پشت دستگاه‌هایی قرار می‌گیرند و موسیقی‌ها و میکس‌های مختلف را پخش می‌کنند. این دستگاه‌ها یا دی جی کنترلر هستند یا دی جی میکسر؛ اما این دو دستگاه چه ویژگی‌هایی دارند؟ تفاوت این دو دستگاه چیست؟ اگر این سوال‌ها در ذهن شما نیز وجود دارد در ادامه این مطلب پاسخ آن را خواهید یافت.

دی جی کیست؟

پیش از اینکه به معرفی دو دستگاه دی جی کنترلر و میکسر پرداخته و با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شویم، با دی جی آشنا می‌شویم. دی جی به فردی گفته می‌شود که می‌تواند آهنگ‌های ساخته شده را به یک شکل متفاوت و جذاب اجرا کند. در واقع دی جی می‌تواند دو یا چند آهنگ با ریتم‌های مختلف را به گونه‌ای با هم میکس کند که وقفه‌ای بین آن‌ها وجود نداشته و شور و احساس موسیقی به صورت پیوسته به شنونده منتقل شود.

دی جی کیست؟

دی جی‌ها را می‌توان از نظر سطح توانایی در سه دسته نیمه حرفه‌ای،‌ حرفه‌ای و کاملا حرفه‌ای تقسیم‌بندی کرد. دی جی‌ها در هر سطحی که قرار داشته باشند به منظور نشان دادن مهارت و هنر خود به یک سری ابزارها و تجهیزات مخصوص نیاز دارند. دی جی کنترلر و دی جی میکسر دو نمونه از این دستگاه‌ها هستند که برای اجرای یک نمایش جذاب لازم است.

دی جی کنترلر چیست؟

دی جی‌ها در اجراهای خود افکت‌ها و تغییراتی را بر روی موسیقی اعمال می‌کنند؛ آن‌ها برای این کار به تجهیزاتی نیاز دارند که بتواند به عنوان رابط بین او و نرم‌افزارهای دی جی عمل کند. دی جی کنترلر دستگاهی است که این نیاز را به خوبی برآورده کرده و دی جی با استفاده از آن می‌تواند موزیک میکس شده ارائه نماید.

دی جی کنترلر دستگاهی است که به واسط یک لپ‌تاپ و در مواقعی گوشی موبایل میی‌توان به آن دسترسی داشته و کنترل لازم را انجام داد. در واقع حرکات دی جی بر روی این دستگاه در نرم افزار DJ که اصلی‌ترین تجهیزات به حساب می‌آید، اعمال می‌شود.

بخوانید  لیست 5 تا از ضروری ترین تجهیزات مورد نیاز دی جی

امروزه انواع مختلفی از نرم‌افزارهای دی جی کنترلر وجود دارد که می‌توان بر حسب نیاز و بسته به شرایط از آن‌ها استفاده کرد. یک DJ با استفاده از این دستگاه می‌تواند چندین قسمت نرم‌افزار را به صورت همزمان کنترل کرده و از طریق یک کارت صدا، صدای هدفون خود را از صدای باندها تفکیک کند.

دی جی کنترلر چیست؟

مزایای دی جی کنترلر چیست؟

از مهم‌ترین مزایای دی جی کنترل به عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات DJ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل حمل بودن: این دستگاه‌ به صورت کامل قابل حمل بوده و دی‌ جی‌ها می‌توانند آن را به راحتی از یک محل به محل دیگر منتقل کنند. به خاطر همین ویژگی دی جی کنترلر برای موزیسین‌هایی که تمایل به همراه داشتن تنظیمات شخصی خود در هر اجرا دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.
  • صرفه‌جویی در فضا: این دستگاه به شکلی طراحی شده است که فضا زیادی را اشغال نمی‌کند و بهترین گزینه برای افرادی به حساب می‌آید که علاقمند به راه‌اندازی یک استودیوی خانگی کوچک هستند؛ در واقع در عین حال که می‌توانند نیاز فرد را به طور کامل برآورده کنند، فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.

مزایای دی جی کنترلر چیست؟

  • انعطاف‌پذیری بالا: این دستگاه‌ها معمولا به صورتی طراحی می‌شوند که از انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردار هستند و در بعضی مواقع می‌توانند به عنوان یک دی جی میکسر نیز مورد استفاده قرار بگیرند.
  • مقرون به صرفه بودن: در مقایسه با سایر دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، دستگاه دی جی کنترل از قیمت مناسب و مقرون به صرفه برخوردار بوده و نسبت به قیمت امکانات خوبی را در اختیار DJ قرار می‌دهد.

مزایای دی جی کنترلر چیست؟

نکته مهمی که در مورد دستگاه دی جی کنترلر باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که اکثر مدل‌های این دستگاه به یک سری نرم‌افزارهای مستقل مانند Traktor ، Serato یا Rekordbox عرضه می‌شوند که یک مزیت در راستای کاهش هزینه‌های خرید نرم‌افزار به حساب می‌آید.

مزایای دی جی کنترلر چیست؟

دستگاه دی جی میکسر چیست؟

این دستگاه یکی دیگر از ادوات و تجهیزات ضروری برای DJ به حساب می‌آید که معمولا از دو عدد Player یا دک به همراه یک میکسر تشکیل شده است. میکسر در این دستگاه می‌توان به صورت همزمان از دو دک موسیقی را دریافت کنند. با استفاده از دی جی میکسر می‌توان حجم صدای موسیقی را تنظیم کرده، صدای خواننده را پایین آورده، سرعت پخش موسیقی را کم و زیاد کرده و به طور کلی افکت‌های مختلفی را بر روی موسیقی اعمال کرد.

بخوانید  مقایسه DDJ-400 و DDJ REV1

استفاده از افکت‌های مختلف در دی جی میکسر و اعمال آن بر روی آهنگ باعث می‌شود که آواها به نوع دیگری تغییر کرده و موسیقی کاربردی‌تر و با کیفیت‌تر شود. دستگاه میکسر DJ شامل قسمت‌های مختلفی مانند رابط‌های ورودی دریافت آنالوگ صدا، خروجی هدفون، اسپیکر و میکروفن است. وجود خروجی هدفون به این دلیل است که DJ بتواند در زمان پخش دک اول از محتویات دک دوم مطلع شود.

دستگاه دی جی میکسر چیست؟

مزایای دی جی میکسر چیست؟

دستگاه‌های دی جی کنترلر در مقایسه با میکسرها مزایای بیشتری دارند و اما میکسرها نیز به دلیل برخی ویژگی‌ها و همچنین اتصالات مختلفی که فراهم می‌کنند، در مقایسه با کنترل مفید‌تر و کاربردی‌تر هستند. این دستگاه می‌تواند به صورت کامل بدون نیاز به نرم‌افزار و به صورت مستقل عمل کند و کارایی آن از هر نظر بهتر است. از مهم‌ترین مزایای دستگاه دی جی میکسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه همه کاره: دستگاه‌های میکسر DJ را می‌توان یک دستگاه همه‌کاره در این حوزه دانست که می‌تواند هر کاری انجام دهد. این دستگاه توانایی اتصال به هر دستگاهی از جمله سایر کنترلرهای دی جی را دارد؛ این مزیت برای افرادی که در این حرفه فعالیت می‌کنند بسیار کاربردی بوده و می‌توانند با صفحه چرخان خود به گونه‌ای برنامه اجرا کنند که در گذشته امکان آن وجود نداشت.
  • مستقل بودن از نرم‌افزار: یکی دیگر از مزیت‌های میکسرها که باعث برتری آن‌ها نسبت به دستگاه دی جی کنترلر می‌شود، عدم وابستگی به نرم‌افزارهای DJ است. دی جی میکسر برای کار کردن به نرم‌افزار نیاز نداشته و می‌تواند به صورت کاملا مستقل عمل کند. در واقع با در اختیار داشتن این دستگاه نیاز به خرید نرم‌افزارهای گران‌قیمت وجود نداشته و حتی بدون نیاز به لپ‌تاپ نیز می‌توان برنامه خود را به نحو احسن اجرا کرد.
  • مناسب و کاربردی برای کلوپ‌ها و بارها: با توجه به اینکه دستگاه دی جی میکسر یک دستگاه همه‌کاره و قدرتمند به حساب می‌آید به منظور استفاده از کلوپ‌ها و مهمانی‌های شبانه بسیار کاربردی بوده و می‌تواند اجرایی به یادماندنی و خاطره‌انگیز را در ذهن ثبت کند.

مزایای دی جی میکسر چیست؟

تفاوت دی جی کنترلر و دی جی میکسر چیست؟

بخوانید  نحوه نصب و راه اندازی سیستم صوتی بیمارستان

دی جی کنترلر را می‌توان یک ابزار کاربردی دانست که با استفاده از آن می‌توان تمام دک‌ها (Player)، صدا، سرعت پخش و اکولایر، افکت‌ها و پدهای لمسی و غیر لمسی را کنترل کرد. به همین دلیل این دستگاه برای دی جی‌های سطح مبتدی و نیمه حرفه‌ای گزینه مناسبی محسوب می‌شود زیرا می‌توانند به راحتی آن را جابجا کرده و از مکانی به مکان دیگر منتقل کنند.

اما دستگاه دی جی میکسر را می‌توان مجموعه کاملی از میکس‌های اختصاصی دانست که می‌تواند ورودی‌ها را از طریق دک‌ها، کارت صدای متصل به لپ‌تاپ و غیره دریافت کند. با استفاده از این دستگاه، DJ می‌تواند موسیقی‌ها را با کیفیت صدای بالاتر میکس کند.

تفاوت دی جی کنترلر و دی جی میکسر چیست؟

دستگاه‌های میکسر به دلیل کیفیت و ساخت و امکاناتی که در اختیار می‌گذارند در مقایسه با دستگاه‌های کنترل از قیمت بالاتری برخوردار هستند؛ به همین دلیل یک دستگاه حرفه‌ای محسوب شده و برای دی جی‌های حرفه‌ای و کاملا حرفه‌ای که برنامه‌های بزرگ اجرا می‌کنند گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت که اصلی‌ترین تفاوت دستگاه دی جی کنترلر و میکسر مربوط به قدرت و کیفیت صدا است؛ همین تفاوت باعث شده که دی جی‌های حرفه‌ای که برنامه‌های بزرگ اجرا می‌کنند به منظور استفاده از باندهای زیاد و کارت صداهای قدرتمند و همچنین میکسرهای چند کاناله، دستگاه دی جی میکسر را انتخاب کنند.

تفاوت دی جی کنترلر و دی جی میکسر چیست؟

کلام پایانی

در دنیای موسیقی از ادوات و تجیهزات مختلفی به منظور خلق صداهای مختلف استفاده می‌شود اما دستگاه‌های دی جی در این دنیا یکی از مهیج‌ترین تجهیزات به حساب می‌آیند؛ زیرا این دستگاه‌ها می‌توانند موسیقی‌های ساخته شده را تغییر داده و به شکل‌های متفاوت به صورت پیوسته و بدون وقفه پخش کنند و شور و حال موسیقی را به شنوندگان القا کنند.

دی جی کنترلر و دی جی میکسر دو دستگاه اصلی در حوزه موسیقی DJ محسوب می‌شوند که به منظور میکس موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌های کنترلر به نرم‌افزارهای دی جی متصل شده و کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند در حالی که دستگاه‌های میکسر وابسته به نرم‌افزار نبوده و به صورت کاملا مستقل می‌توانند کار کرده و موسیقی هیجان‌انگیز و بدون وقفه را به اجرا درآورند.

اگر شما از علاقمندان به فعالیت در این حوزه هستید و تجربه کار به این دستگاه‌ها را دارید، احساس خود در زمان کار با دستگاه را با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مشابه

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات رو هم بررسی کنید...

مقایسه کامل دی جی میکسر Pioneer DJM-900NXS2 و Pioneer DJM-V10
معرفی و بررسی اسپیکر WAVE-EIGHT
آلفاتتا این روزها نام جدیدی است و به نظر می رسد پایونییر دی جی را باید در آینده کمتر شنید. آیا پایونییر دی جی به فراموشی سپرده می شود؟
بررسی OMNIS-DUO جدیدترین محصول کمپانی آلفاتتا

برای پیدا کردن محتوای مورد نظر می‌توانید از فرم زیر استفاده کنید