نصب و راه اندازی سیستم صوتی هیئت

دسته‌بندی:

بلاگ

نویسنده:

writer

تاریخ انتشار:

خرداد 23, 1402

صدا و تجهیزات صوتی در هیئت و مراسم های مذهبی بسیار مهم هستند. در این مراسم‌ها، از صدا برای انتقال پیام‌های مهم و دعاهای زیبا استفاده می‌شود. سیستم صوتی هیئت اگر مناسب باشد باعث می شود صدا به صورت واضح و قابل فهم برای همه حاضرین پخش شود. همچنین، با استفاده از تجهیزات صوتی، می‌توان صدای نوازندگان و مداحان را بدون معطلی انتقال داد و این امر باعث می‌شود تا مراسم با زیبایی و جذابیت بیشتری برگزار شود.
مراسم های مذهبی معمولا در فضاهای بزرگ مانند حرم، مسجد و هیئت برگزار می شود که تجهیزات صوتی مناسب می تواند صدا را به خوبی انتقال دهد و به برگزاری با شور مجالس شب های محرم و شب های قدر که معمولا جمعیت زیادی حضور دارد، کمک می کند. تجهیزات مورد استفاده به ویژه باند برای هیئت در محیط باز و بسته کمی تفاوت دارد که در ادامه به آن ها می ‌ پردازیم.

سیستم صوتی هیئت های بزرگ

در هیئت های بزرگ از تجهیزات صوتی پیشرفته تری استفاده می کنند. اگر شما یک هیئت کوچک دارید نیازی نیست تمام تجهیزات زیر را تهیه کنید با توجه به اندازه محیطی که در اختیار دارید برای شروع می توانید از یک میکروفون و یک یا چند باند استفاده کنید.  برخی از تجهیزاتی که در هیئت های بزرگ استفاده می شود عبارت اند از

  1. اسپیکرهای بزرگ و قدرتمند با توان خروجی بالا
  2. میکروفون های مخصوص صحنه با کیفیت بالا و پوشش گسترده
  3. میکسر صوتی با قابلیت تنظیم و مدیریت صدا
  4. پرده صوتی بزرگ برای جلوگیری از بازتاب صدا
  5. تجهیزات پخش و رکورد صدا برای ضبط و بازپخش سخنرانی ها و نوحه ها
  6. تجهیزات کامپیوتری و نرم افزارهای مرتبط با صوت و تصویر برای مدیریت و پخش مواد چندرسانه ای.
بخوانید  راهنمای انتخاب بهترین هدفون دی جی

در بسیاری از هیئت های بزرگ علاوه بر تجهیزات صدا از تجهیزات نورپردازی برای معنوی تر شدن صحنه و همچنین تجهیزات تصویر برداری برای ضبط و بازپخش سخنرانی ها و مراسم استفاده می شود. اما دقت کنید که تجهیزات صوتی از اولویت بالاتری نسبت به تجهیزات تصویربرداری در مراسمات مذهبی برخوردار هستند.

قیمت سیستم صوتی هیئت

با توجه به نیاز مساجد و هیئت ها به سیستم صوتی به ویژه در ماه محرم و رمضان یکی از سوالاتی که بسیار پرسیده می شود قیمت سیستم صوتی هیئت است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم با توجه به تجهیزاتی که قصد خرید آن را دارید قیمت سیستم صوتی می تواند تغییر کند. برای اطلاع از قیمت سیستم صوتی مناسب هیئت می توانید با کارشناسان مجموعه دی جی آربی در تماس باشید.

تفاوت باند در محیط باز و بسته

سیستم صوتی هیئت باید با توجه به فضای محیطی که باز یا بسته است انتخاب شود. باندهای مورد استفاده در محیط های باز و بسته تفاوت هایی دارند که بهتر است در نظر گرفته شوند:

تفاوت باند هیئتی در محیط باز و بسته

فرکانس باند: در محیط های باز از باند با فرکانس بالاتر بین 5 الی 60 گیگاهرتز و در محیط های بسته از فرکانس های پایین تر مانند 2.4GHz استفاده می شود.
تداخل موج: محیط های باز شامل تداخلات مختلفی مانند دیوارها، درختان، خطوط برق و … هستند. بنابراین باندهای مورد استفاده فضای باز باید توانایی مقابله با تداخلات را داشته باشند. در حالی که در محیط های بسته مشکل تداخل امواج بسیار کم است یا اصلا وجود ندارد.
پهنای باند: در محیط های باز برای پوشش بیشتر پهنای باند بالاتر و در محیط های بسته پهنای باند پایین تر مورد نیاز است.
قدرت سیگنال: در محیط های باز قدرت سیگنال بسیار مهم است که صدا در محیط کامل شنیده شود در نتیجه باندهای با قدرت سیگنال بالاتر در محیطهای باز و با قدرت سیگنال کمتر در محیط های بسته استفاده می شود.
توان مصرفی: باندهای با پهنای باند و قدرت سیگنال بالا اغلب از توان مصرفی بالایی برخوردار هستند که ممکن است در محیط های باز نیاز به منبع تغذیه داشته باشند در حالی که باندهای با پهنای باند پایین و قدرت سیگنال کمتر توان مصرفی کمتری دارند و در محیط های بسته بهتر عمل می کنند.
دسترسی: در محیط های باز، دسترسی به سیستم صوتی هیئت بسیار مهم است، بنابراین باندهای با قابلیت انتقال داده بالا و طول موج کوتاهتر مورد استفاده قرار می گیرند. در مقابل، در محیط های بسته دسترسی آسان تر است، بنابراین باندهای با پوشش بیشتر و پهنای باند بالاتر استفاده می شوند

بخوانید  راهنمای خرید دی ‌جی کنترلر پایونییر

مقالات مشابه

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات رو هم بررسی کنید...

معرفی و بررسی اسپیکر WAVE-EIGHT
آلفاتتا این روزها نام جدیدی است و به نظر می رسد پایونییر دی جی را باید در آینده کمتر شنید. آیا پایونییر دی جی به فراموشی سپرده می شود؟
بررسی OMNIS-DUO جدیدترین محصول کمپانی آلفاتتا

برای پیدا کردن محتوای مورد نظر می‌توانید از فرم زیر استفاده کنید